[laatste
update van 2014-12-29; 15:15u]
1. 2014-04-30: OPEN
BRIEF NAAR DE BELEIDSVERANTWOORDELIJKEN en ADMINISTRATIES ivm Fiets en
Wandelbrug E19 met de vraag om geïnformeerd te worden over de concrete
initiatieven voor de realisatie van deze brug, en om deze te bespoedigen.
o
Slechts 1 antwoord
ontvangen van Adm. Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant: Ons
kenmerk: WVB-2014-email-00453
2. 2014-05-10: Spandoekactie ‘Doorgang voor Iedereen’: Officiële
brief aan het gemeentebestuur (en de andere besturen) met een vraag voor daadkracht.
o
2014-10-19: ‘Doorgang
voor iedereen’ op de Dag van de Trage Weg:
a.
Antwoord
van de Gemeente Zemst: Stand van zaken betreft Fiets- en Wandelbrug over E19
b.
Antwoord
van de Provincie Vlaams-Brabant: Aan de Bruggenbouwers
o
Ontnuchterende persberichten
van de schepen en député van mobiliteit (bekeken in de context van de
antwoordbrieven op ‘daadkracht’):
a.
Het Nieuwsbad regio
Zemst: 2014-12-14
Zemst heeft drukste fietspad
b.
Het Laatste Nieuws
regio Zemst: 2014-12-13
Dagelijks worden er 439 fietsers geteld
3. 2014-10-07: Herhalings-e-mail
naar Minister Ben Weyts
o
Minister Ben Weyts zal
na de consultatie van gemeente en provincie (eind oktober-begin november), en
kennisname van het dossier, ons antwoorden.
4. 2014-10-16: Herhalings-e-mail
maar stad Mechelen en provincie Antwerpen
o
nog geen antwoorden
ontvangen
5. 2014-10-16: Herhalings-e-mail
naar Adm. Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant.
o
nog geen antwoord
ontvangen
1. 2014-04-30: Artikel van Trage Wegen vzw over de
heropening van Buurtweg 26, gevraagde Fiets- en Wandelbrug E19 (8
pagina’s), (Bron: http://www.tragewegen.be/nieuwsoverzicht/item/3208-van-een-oude-buurtweg-naar-een-nieuwe-trage-brug-over-de-e19?
)
2. 2014-04-12: Uitgebreid
artikel Fiets- en Wandelbrug E19. (17 pagina’s)
3. 2014-10-13: Een
vergelijkende studie tussen 2 fiets-o-strades door Zemst: BZ-tracé en FW-tracé.
(15 pagina’s)
4. 2014-10-19: Een
actie in de kijker: Doorgang voor Iedereen: de Bruggenbouwers in Weerde (2
pagina’s)
5. 2014-12-05: Een vergelijkende studie tussen het Fietsostrade
FW-tracé en het best mogelijke niet-autovrij tracé (op komst).
6. 2014-12-19: Statistisch onderzoek van een
functionele/recreatieve dwarsverbinding over de Fiets- en Wandelbrug E19 (op
komst).
Beschikbare hoogreslutie-bestanden (in A0- of A1-formaat afdrukbaar
voor detail-visualisatie):
2. Militaire
stafkaart 1964 zoom spoorlijn 27b met overlay wegenkaart 2012 en RIPS.jpg
3. Fiets-
en Wandelbrug E19; bovenlokaal niveau.jpg : Noord-Zuid=autovrij,
Oost:=autovrij, West= autoarm, andere tussenrichtingen realiseren korte veilige
verbindingen.
4. Impact
van de gevraage fietsersbrug op het fietsknooppuntennetwerk : Drie
bijkomende knopen (K1, K2, K3) ontsluiten op een veilige en drastische wijze de oost- en
westzijde van de E19 (Dijlebekken-Zennebekken).
Twee
bijkomende downloadopties indien je een A1-afdruk niet ziet zitten:
a.
ingedeeld in 3 ‘knip-en-plak’
pagina’s:
b.
ingedeeld volgens
gemeente MECHELEN (einde Tangent), ZEMST (tussengemeente) en VILVOORDE (einde
prioritaire Kanaalroute)
1. Beleidsverklaring
minister van Mobiliteit en openbare Werken Ben Weyts (2014-2019):
a.
Integraal te vinden
op: http://ebl.vlaanderen.be/publications/documents/65563
b.
De voor de
bruggenbouwers relevante
pagina’s 17 t.e.m. 21, met de nodige onderstrepingen.
2. Een studie van de Fietsersbond
(2014-04-24), waarbij 4000 fietsers bevraagd werden over de ergernissen die
functionele fietsers dagelijks zelf ondervinden (http://issuu.com/fietsersbondbe/docs/persdossier_onderzoek_fietsroutes_i ). De top-3-ergernissen zijn:
a.
Prioriteit 1: Langsrijdend autoverkeer; dé oplosing
is het ontvlechten van beide: eigen
autovrije fietswegen
b.
Prioriteit 2: Comfortabele ondergrond, minder
putten, plassen, hobbels, steengruis... Asfalt is de voorkeurondergrond
c.
Prioriteit 3: Kruisingen veiliger maken met
tunnels en overbruggingen. Wachttijden
door verkeerslichten en stops wegwerken.
Hier
vind je ook een korte TV-reportage over deze gedane studie: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/journaal/2.33089?video=1.1948906
.
3. Vijf 360° panorama’s van het
natuurschoon aan de E19 in de onmiddellijke buurt van de gevraagde brug (all credits http://www.hermandesmet.be/ )
b.
Westzijde E19, en tussen de E19 en
spoorlijn 25 Mechelen-Vilvoorde
c.
Op de E19 en de gevaarlijke Schumanlaan,
beide dwars door Weerde
d.
Heringerichte Buurtweg 26
over de E19 langs spoorlijn 27b
4. In de volgende fietsroute heb je meer dan 120 POI’s (foto’s met exacte localisatie) van een AUTOVRIJE, SNELLE en VEILIGE koppeling tussen de fietssnelwegen ten
zuiden en ten noorden van Zemst.:
Je kan
hiermee inzoomen op de de locaties aangeduid op de foto’s als de ‘open doorgangen’, de ‘eenvoudig
in te richten/aan te passen’, en de werken
van burgerlijke bouwkunde (2 bruggen), waar je de actuele foto’s op die plaats kan zien (vergroot
ze door er op te klikken). Dit tracé is in de omgeving van de gevraagde E19-brug
en tussen Weerde en Eppegem nog NIET fietsklaar.
5. Wil je nú al
voor je woonwerkverkeer met de fiets Antwerpen-Brussel, hier is dan de (continu aangepaste) te nemen reisweg:
Voor de
tracés die nog moeten gebouwd worden (in Mechelen, Van Mechelen tot Vilvoorde,
en in Vilvoorde rond de site Forges de Clabecq en zeekanaal tot Budabrug,
Brussel) wordt een tracé genomen die zo
veel mogelijk AUTOVRIJ is. Toch absoluut voorzichtig zijn i.f.v. je eigen
VEILIGHEID op enkele gevaarlijke stukken (Brusselsesteenweg oversteekplaatsen
en shoppingcentra).
6. Een Radio 2 interview (met video beeldmateriaal)
op 10 mei 2014 met Bruggenbouwer Luc
7. Een TV-reportage op
21 oktober 2014 van Zemst.tv, met Willem, Stijn Quaghebeur (adviseur mobiliteit
kabinet Weyts), Herman, Député Tom Dehaene (mobiliteit) en Dirk van Roey (Schepen Trage Wegen). De
gevraagde brug werd symbolisch geopend door onze 300ste liker uit
Kampenhout Johan Vandekeere, die arriveerde met zijn aerodynamische ‘Velomobiel
Alleweder’ (Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLPVA_01333010
)