Fiets- en Wandelbrug E19

[laatste update van 2014-12-29; 15:15u]

1. OFFICIËLE BRIEVEN NAAR DE VERSCHILLENDE OVERHEDEN, inclusief de ontvangen antwoorden:

1.     2014-04-30: OPEN BRIEF NAAR DE BELEIDSVERANTWOORDELIJKEN en ADMINISTRATIES ivm Fiets en Wandelbrug E19 met de vraag om geïnformeerd te worden over de concrete initiatieven voor de realisatie van deze brug, en om deze te bespoedigen.

o       Slechts 1 antwoord ontvangen van Adm. Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant:  Ons kenmerk: WVB-2014-email-00453

2.     2014-05-10: Spandoekactie ‘Doorgang voor Iedereen’: Officiële brief aan het gemeentebestuur (en de andere besturen) met een vraag voor daadkracht.

o       2014-10-19: ‘Doorgang voor iedereen’ op de Dag van de Trage Weg:

a.      Antwoord van de Gemeente Zemst: Stand van zaken betreft Fiets- en Wandelbrug over E19

b.      Antwoord van de Provincie Vlaams-Brabant: Aan de Bruggenbouwers

o       Ontnuchterende persberichten van de schepen en député van mobiliteit (bekeken in de context van de antwoordbrieven op ‘daadkracht’):

a.      Het Nieuwsbad regio Zemst: 2014-12-14 Zemst heeft drukste fietspad

b.      Het Laatste Nieuws regio Zemst:  2014-12-13 Dagelijks worden er 439 fietsers geteld

3.     2014-10-07: Herhalings-e-mail naar Minister Ben Weyts

o       Minister Ben Weyts zal na de consultatie van gemeente en provincie (eind oktober-begin november), en kennisname van het dossier, ons antwoorden.

4.     2014-10-16:  Herhalings-e-mail maar stad Mechelen en provincie Antwerpen

o       nog geen antwoorden ontvangen

5.     2014-10-16: Herhalings-e-mail naar Adm. Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant.

o       nog geen antwoord ontvangen

 

2. Eigen DOSSIERS:

1.     2014-04-30: Artikel van Trage Wegen vzw over de heropening van Buurtweg 26, gevraagde Fiets- en Wandelbrug E19 (8 pagina’s), (Bron: http://www.tragewegen.be/nieuwsoverzicht/item/3208-van-een-oude-buurtweg-naar-een-nieuwe-trage-brug-over-de-e19? )

2.     2014-04-12: Uitgebreid artikel Fiets- en Wandelbrug E19. (17 pagina’s)

3.     2014-10-13: Een vergelijkende studie tussen 2 fiets-o-strades door Zemst: BZ-tracé en FW-tracé. (15 pagina’s)

4.     2014-10-19: Een actie in de kijker: Doorgang voor Iedereen: de Bruggenbouwers in Weerde (2 pagina’s)

5.     2014-12-05: Een vergelijkende studie tussen het Fietsostrade FW-tracé en het best mogelijke niet-autovrij tracé (op komst).

6.     2014-12-19: Statistisch onderzoek van een functionele/recreatieve dwarsverbinding over de Fiets- en Wandelbrug E19 (op komst).


3. FOTO- EN KAARTMATERIAAL:

Beschikbare hoogreslutie-bestanden (in A0- of A1-formaat afdrukbaar voor detail-visualisatie):

1.     Ferrariskaart (1777)  waarop de BuurtwegenAtlas (1835), en in overlay de spoorlijnen 25, 27b, Diabolo, de E19 en Schumanlaan (1972), en de belangrijkste autoverbindingen bij de doorgang van de voorgestelde fiets-o-strade door Zemst

2.     Militaire stafkaart 1964 zoom spoorlijn 27b met overlay wegenkaart 2012 en RIPS.jpg

3.     Fiets- en Wandelbrug E19; bovenlokaal niveau.jpg : Noord-Zuid=autovrij, Oost:=autovrij, West= autoarm, andere tussenrichtingen realiseren korte veilige verbindingen.

4.     Impact van de gevraage fietsersbrug op het fietsknooppuntennetwerk : Drie bijkomende knopen (K1, K2, K3) ontsluiten op een veilige en drastische wijze de oost- en westzijde van de E19 (Dijlebekken-Zennebekken).

5.     Fiets-o-Strade (Tangent Mechelen) tot Fiets-Gen (prioritaire Kanaalroute) via 8-potige functionele fiets-schakel.jpg

Twee bijkomende downloadopties indien je een A1-afdruk niet ziet zitten:

a.      ingedeeld in 3 ‘knip-en-plak’ pagina’s:

1)      Fiets-o-Strade (Tangent Mechelen) tot Fiets-Gen (prioritaire Kanaalroute) via 8-potige functionele fiets-schakel-page-1.jpg

2)      Fiets-o-Strade (Tangent Mechelen) tot Fiets-Gen (prioritaire Kanaalroute) via 8-potige functionele fiets-schakel-page-2.jpg

3)      Fiets-o-Strade (Tangent Mechelen) tot Fiets-Gen (prioritaire Kanaalroute) via 8-potige functionele fiets-schakel-page-3.jpg

b.      ingedeeld volgens gemeente MECHELEN (einde Tangent), ZEMST (tussengemeente) en VILVOORDE (einde prioritaire Kanaalroute)

1)      Fiets-o-Strade (Tangent Mechelen) tot Fiets-Gen (prioritaire Kanaalroute) via 8-potige functionele fiets-schakel zone MECHELEN.jpg

2)      Fiets-o-Strade (Tangent Mechelen) tot Fiets-Gen (prioritaire Kanaalroute) via 8-potige functionele fiets-schakel zone ZEMST.jpg

3)      Fiets-o-Strade (Tangent Mechelen) tot Fiets-Gen (prioritaire Kanaalroute) via 8-potige functionele fiets-schakel zone VILVOORDE.jpg

 

4. BIJKOMEND MATERIAAL:

1.      Beleidsverklaring minister van Mobiliteit en openbare Werken Ben Weyts (2014-2019):

a.      Integraal te vinden op: http://ebl.vlaanderen.be/publications/documents/65563

b.      De voor de bruggenbouwers relevante pagina’s 17 t.e.m. 21, met de nodige onderstrepingen.

2.      Een studie van de Fietsersbond (2014-04-24), waarbij 4000 fietsers bevraagd werden over de ergernissen die functionele fietsers dagelijks zelf ondervinden (http://issuu.com/fietsersbondbe/docs/persdossier_onderzoek_fietsroutes_i  ). De top-3-ergernissen zijn:

a.      Prioriteit 1: Langsrijdend autoverkeer; dé oplosing is het ontvlechten van beide: eigen autovrije fietswegen

b.      Prioriteit 2: Comfortabele ondergrond, minder putten, plassen, hobbels, steengruis... Asfalt is de voorkeurondergrond

c.       Prioriteit 3: Kruisingen veiliger maken met tunnels en overbruggingen. Wachttijden door verkeerslichten en stops wegwerken.

Hier vind je ook een korte TV-reportage over deze gedane studie: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/journaal/2.33089?video=1.1948906 .

3.      Vijf  360° panorama’s van het natuurschoon aan de E19 in de onmiddellijke buurt van de gevraagde brug  (all credits http://www.hermandesmet.be/ )

a.      Oostzijde E19

b.      Westzijde E19, en tussen de E19 en spoorlijn 25 Mechelen-Vilvoorde

c.       Op de E19 en de gevaarlijke Schumanlaan, beide dwars door Weerde

d.      Heringerichte Buurtweg 26 over de E19 langs spoorlijn 27b

4.      In de volgende fietsroute heb je meer dan 120 POI’s (foto’s met exacte localisatie) van een AUTOVRIJE, SNELLE en VEILIGE koppeling tussen de fietssnelwegen ten zuiden en ten noorden van Zemst.:

 

http://www.routeyou.com/nl/route/view/1984999/fietsroute/colomabrug-tot-budabrug-van-tangent-mechelen-over-buurtweg26-tot-brussel.nl

 

Je kan hiermee inzoomen op de de locaties aangeduid op de foto’s als de ‘open doorgangen’, de ‘eenvoudig in te richten/aan te passen’, en de werken van burgerlijke bouwkunde (2 bruggen), waar je de actuele foto’s op die plaats kan zien (vergroot ze door er op te klikken). Dit tracé is in de omgeving van de gevraagde E19-brug en tussen Weerde en Eppegem nog NIET fietsklaar.

5.      Wil je nú al voor je woonwerkverkeer met de fiets Antwerpen-Brussel, hier is dan de (continu aangepaste) te nemen reisweg:

 

http://www.routeyou.com/nl/route/view/2316961/fietsroute/fiets-o-strade-antwerpen-brussel.nl

 

Voor de tracés die nog moeten gebouwd worden (in Mechelen, Van Mechelen tot Vilvoorde, en in Vilvoorde rond de site Forges de Clabecq en zeekanaal tot Budabrug, Brussel)  wordt een tracé genomen die zo veel mogelijk AUTOVRIJ is. Toch absoluut voorzichtig zijn i.f.v. je eigen VEILIGHEID op enkele gevaarlijke stukken (Brusselsesteenweg oversteekplaatsen en shoppingcentra).

6.      Een Radio 2 interview (met video beeldmateriaal) op 10 mei 2014 met Bruggenbouwer Luc

7.      Een  TV-reportage op 21 oktober 2014 van Zemst.tv, met Willem, Stijn Quaghebeur (adviseur mobiliteit kabinet Weyts), Herman, Député Tom Dehaene (mobiliteit) en  Dirk van Roey (Schepen Trage Wegen). De gevraagde brug werd symbolisch geopend door onze 300ste liker uit Kampenhout Johan Vandekeere, die arriveerde met zijn aerodynamische ‘Velomobiel Alleweder’ (Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLPVA_01333010  )

 

5. ÉN vergeet ook niet al ons ander (foto-)materiaal, commentaar, opmerkingen, ... op onze FANPAGINA:

https://www.facebook.com/FietsEnWandelbrugE19